امروز چهارشنبه  ۲۵ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۷/۰۶- ۱۸:۵۲ - مشاهده: ۶۲

روش‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و ویژگی‌ها و تسهیلات مشترک و یا خاص آنها

بنا به اطلاع دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در خصوص روش‌های سرمایه‌گذاری و همچنین ویژگی‌ها و تسهیلات مشترک و یا خاص آنها اعلام داشته است؛ سرمایه گذاری‌های خارجی که درقلمرو جمهوری اسلامی ایران براساس قانون پذیرفتــــه می‌شود، ازتسهیلات و حمایتهای مندرج در قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی برخوردار است. پذیرش اینگونه سرمایه گذاریها تابع شرایط عمومی‌پذیرش سرمایه خارجی و مبتنی بر ارائه درخواست کتبی از سوی سرمایه گذار خارجی و رعـایت ضوابـط مقرر در آئین نامه قانون مذکور می‌باشد.

پذیرش سرمایه گذاری خارجی بر این اساس در چارچوب روشهای زیرمیسر است:

الف- سرمایـــه گذاری مستقیم خارجی

 ب- سرمایــه گذاری خارجی در چارچــوب ترتیبات قراردادی شامل انواع روشهـــای "ساخت ، بهره برداری و واگذاری، " بیع متقابل " و " مشارکت مدنی ".

سرمایه گذاری‌های تحت پوشش و حمایت قانون دارای ویژگیها و تسهیلات مشترک و یا خاص، به شرح زیر می‌باشند :

الف ویژگیها و تسهیلات مشترک :

۱ -سرمایه گذاران خارجی از رفتار یکسان با سرمایه گذاران داخلی برخوردارند.

۲ -ورود سرمایــــــــه نقدی و غیرنقدی خارجی صرفا" براساس مجوز سرمایه گذاری انجام می‌گیرد و به مجوز دیگری نیاز نیست.

۳ -حجم سرمایه گذاری خارجی در هر مورد تابع هیچگونه محدودیتی نیست.

 ۴ -سرمایه خارجی در قبال ملی شدن و سلب مالکیت تضمین می‌شود و سرمایه گذار خارجی در این موارد حق دریافت غرامت را دارد.

 ۵ -انتقال اصل سرمایه، سود سرمایه و منافع حاصل از بکارگیری سرمایه بصـورت ارز و حسب مورد به صورت کالا به ترتیب مندرج در مجوز سرمایه گذاری میسر است.

۶ -آزادی صادرات کالای تولیدی بنگاه اقتصادی سرمایه پذیر تضمین شده و درصورت ممنوعیت صادرات، کالای تولیدی در داخل به فروش رسیده و حاصل آن به صورت ارز از طریق شبکه پولی رسمی‌کشور قابل انتقال به خارج می‌باشد.

 ب ـ ویژگیها و تسهیلات خاص :

 ۱ -سرمایه گذاری مستقیم خارجی :

 ۱-۱ -سرمایــه گذاری درکلیه زمینه‌های مجاز برای فعالیت بخش خصوصی امکان پذیراست.

۱-۲ -محدودیتی از نظر درصد مشارکت سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد.

۲ -سرمایه گذاری درچارچوب ترتیبات قراردادی :

 ۲-۱ -جبران زیان سرمایه گذاری خارجی ناشی از ممنوعیت و یا توقف اجرای موافقتنامه مالی بر اثر وضع قانون و یا تصمیمات دولت حداکثر تا سقف اقساط سررسید شده توسط دولت تضمین می‌شود .

 ۲-۲ -در روشهای" ساخت، بهره برداری و واگذاری" و" مشارکت مدنی" ، خرید کالا و خدمات تولیدی طرح مورد سرمایه گذاری توسط دستگاه دولتی طرف قرارداد، در مواردی که دستگاه دولتی خریدار انحصاری و یا عرضه کننده کالا و خدمات تولیدی به قیمت یارانه ای باشد ، درچارچوب مقررات قانونی تضمین می‌شود . لازم به تاکید است به منظور معرفی فرصت های سرمایه گذاری خارجی در حوزه‌های مد نظر و سایر حوزه‌های مختلف در سراسر کشور ، این سازمان آمادگی دارد تا ضمن میزبانی جلسات با متقاضیان سرمایه گذاری خارجی و صاحبان فرصت(پروژه‌های) سرمایه گذاری، هماهنگی‌های لازم جهت بازدید میدانی از طرح ها و همچنین مراکز خدمات سرمایه گذاری کل استان‌های سی و یک گانه و هماهنگی برای جلسات با سایردستگاه‌های اجرایی ذیربط را فراهم نماید.

دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما